niedziela, 25 czerwca 2017

Kościół Agia Sofia - Mistra


Poniżej twierdzy zbudowanej  po czwartej krucjacie w 1204 roku, na zboczu wzgórza rozrosło się miasto Mistra... Mistra znajduje się na południowym wschodzie Peloponezu... Jest przepięknie położone i ma się wrażenie, że unosi się nad zieloną doliną  Eurotas... Znajdowało się tutaj imperium bizantyjskiej władzy, drugie po Konstantynopolu... Zbudowano   wiele wspaniałych  klasztorów i kościołów, które pokrywały wspaniałe freski... Schodząc ścieżkami ze zbocza dostrzegam  gdzieś w dole  Agia Sofię...






Oczom moim ukazała się piękna budowla z kamienia -  Agia Sofia... Zbudowano ją w 1350 roku... Ten piękny, prosty, dwukolumnowy kościół  ma dwukondygnacyjny narteks... To genialny przykład architektury  kościelnej i sztuki bizantyjskiej... Wewnątrz są widoczne freski m.in.: Chrystusa Pantokratora otoczonego aniołami, Ukrzyżowanie, Madonnę, Narodziny Matki Boskiej... We wnętrzu znajduje się  również oryginalna posadzka wykonana z wielobarwnego marmuru... W czasie okupacji tureckiej był tutaj meczet...










14 komentarzy:

  1. gorgeous find. i love the blooms too. so beautiful. ( :

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękne miejsce.
    Zastanawia mnie zwrot "dwukolumnowy" może chodziło o "dwutraktowy" czyli na plani krzyża?
    Oczekuję źe Bizancjum znów się odrodzi, tak jak wtedy gdy Rzym upadał pod buciorami barbarzyńców, teraz pewnie będzie to Moskwa. I tak jak Bizancjum nie będzie musiała prowadzić "wojny z Rzymem", wystarczy że będzie trwać, w czasach gdy na ruinach Paryża będą paść się kozy...

    OdpowiedzUsuń
  3. Masz rację. Mistra wg mnie to miejsce niezwykłe. Zrobiłam tutaj mnóstwo zdjęć. Na Szkiełkiem opublikowałam tylko jeden post z tego miejsca. Jeżeli Cię zainteresuje podaję namiary:

    http://czarownyswiat.blogspot.com/2016/06/monastyr-matki-boskiej-krolowej.html
    Kościoły bizantyjskie zbudowane są na podstawie krzyża greckiego i przykryte centralnie kopułą.
    trudno mówić tutaj no nawach, więc użyłam zwrotu dwukolumnowy, można powiedzieć dwutraktowy. Hmm, jesteś niezwykłym optymistą. Wierzysz, że Moskwa też się odrodzi? Czarno to widzę mimo, że jestem idealistką. Byłam w Moskwie, zwiedzałam to miasto przez cztery dni.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. ...the details and setting are a delight!

    OdpowiedzUsuń
  5. Najważniejsze że trafnie domyśliłem się o co chodzi. Określenie "dwutraktowe" znalazłem w przewodniku. Sam wolę pisać i myśleć "na planie krzyża".

    Nie wiem czy Moskwa się odrodzi, ale wiem że Carowie od stuleci prowadzą politykę odrodzenia Bizancjum i fakt że teraz Carów nie ma, tylko "Prezydenci" niewiele tu zmienia. W sumie to wypada mi im kibicować.

    OdpowiedzUsuń
  6. It is love at first sight! What an astonishingly beautiful old church!
    And the donkey eating fresh hay is a bonus for me.

    OdpowiedzUsuń
  7. What a beautiful place and church...interesting!
    Have a great sunday!
    Titti

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow! that is really beautiful! Thank you for sharing!

    OdpowiedzUsuń