wtorek, 15 listopada 2022

Bazylika świętej Elżbiety we Wrocławiu

 






Bazylika świętej Elżbiety - to jeden z najważniejszych kościołów we Wrocławiu, zwany: farą miejską, elżbietańską lub garnizonowym... Ta gotycka świątynia znajduje się w sąsiedztwie Rynku... Obecny trójnawowy bazylikowy kościół ufundowany przez Bolesława III powstał na początku XIV wieku w stylu gotyku redukcyjnego... Prezbiterium wydzielone jest jedynie we wnętrzu wydatnymi gurtami, nie  wyodrębnia się w bryle i jest zamknięte trójbocznie... Nawy boczne przedłużone są do końca prezbiterium i zakończone są analogicznie do niego, nie tworząc zamkniętego ambitu... Możemy zobaczyć bogate wyposażenie fundowane przez bogatych mieszczan, liczne epitafia (jest ich tutaj aż 370), przepiękne późnogotyckie polichromie, wspaniały prospekt organowy...





12 komentarzy:

  1. Dearest Lucja–Maria,
    What a gem of a Basilica and that from the 14th Century.
    One has to admire craftspeople from that era who worked without any conveniences that we know at present time.
    It also shows the almost otherworldly ability to perform such beauty—guided by God's inspiration.
    We need more of that at present times!
    Hugs,
    Mariette

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe, ciekawe, byłem, ale nie zapamiętałem tych szczegółów

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam serdecznie ♡
    Nigdy tam nie byłam, choć do Wrocławia nie mam aż tak daleko. To może być dobra inspiracja na kolejną wycieczkę :) Świetny wpis, cudowne zdjęcia, mega relacja :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  4. Bylam tam i widziałam. Ogromna i okazała bazylika.

    OdpowiedzUsuń
  5. De quem é o túmulo representado na 3ª fotografia?
    Gostei muito da partilha.
    Em Portugal temos, também no século XIV, uma rainha chamada Santa Isabel.
    Oriunda de Aragão, casou com o rei português D. Dinis.
    Abraço de amizade.
    Juvenal Nunes

    OdpowiedzUsuń
  6. Dawno nie byłam we Wrocławiu, wybieram sie tam i mam nadzieje że wkońcu tam dotrę i pozwiedzam

    OdpowiedzUsuń
  7. Umknął mojej uwadze ten post. Wrocław to piękne miasto i te piękne świątynie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pięknie pokazałaś na zdjęciach wiele szczegółów tej zacnej świątyni.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kilka lat temu, udało mi się tam spędzić spokojnie dłuższy czas w samotności.

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne miejsce, nie byłam zatem mogłam choć podziwiać i na chwilkę się przenieść tam wirtualnie⛪

    OdpowiedzUsuń